19. november 2019

8 ud af 10 danskere vil ikke helt undvære kød på tallerkenen

Kød

Langt de fleste danskere vil gerne have et måltid med både kød og grøntsager, men få har lyst til helt at undvære kød på tallerkenen, sådan lyder det i en ny undersøgelse fra Københavns Universitet. Derfor er en vegetarret ikke nødvendigvis det bedste bud, hvis folk skal skære ned på kødet, lyder det fra forskerne.

Grill
Hvad smider du på grillen? Kød eller grøntsager?

Hvad ville du vælge, hvis du skulle vælge mellem en vegetarret og en ret med både grøntsager og kød? Og hvad ville du gøre, hvis valget stod mellem en tallerken kun med kød eller kun med grøntsager?

Det blev en række danskere spurgt om i en ny undersøgelse om danskernes madpræferencer fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet. Her blev deltagerne gentagende gange bedt om at vælge mellem forskellige typer pastaretter, nogle med kød, nogle med grønt og nogle med begge dele.

Her viste tallene, at langt de fleste danskere – eller 87 procent – efter eget udsagn ville fravælge en vegetarret og så ty til en tallerken med både kød og grøntsager, hvis de blev stillet over for valget. Faktisk ville den store andel af de adspurgte gå så langt som til at vælge en ret kun med kød over en vegetarret.

”Vores undersøgelse tyder på, at de fleste deltagere i undersøgelsen ofte ville fravælge kødfrie dage derhjemme eller vegetarretter i kantinen, men samtidig er det også vigtigt at understrege, at den samme store gruppe af danskere allerhelst spiser en blanding af både grønt og kød,” siger forsker bag undersøgelsen Tove Christensen, der er lektor på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi.

Nedton kødet på tallerkenen

Så selvom klimahensyn og sunde madvaner givetvis fylder meget hos befolkningen, ser det ikke ud til, at de enkelte forbrugere er klar til at vælge kødet helt fra. Men der er stadig gode muligheder for at få folk til at spise mere grønt og nedtone kødet, mener lektor Sigrid Denver, der også står bag undersøgelsen.

”De her tal viser også, at langt de fleste danskere helst vil have en balance mellem både grøntsager og kød i en eller anden udstrækning. Så hvis folk skal spise mindre kød, så skal vi måske tænke lidt mere på at nedtone kødet i flere måltider og så skrue op for grøntsagerne, snarere end vi skal lave egentlige vegetarmåltider,” siger Sigrid Denver.

Derfor kan der være god ræson i at putte flere gulerødder i frikadellerne eller en ekstra tomat i pastasalaten, i stedet for at regne med, at man helt kan omvende folk til at holde af vegetarretterne.

Dobbelt så meget kød som grøntsager på tallerkenen

Hvis man skal dykke helt ned i, hvordan vi foretrækker, at en tallerken er sammensat, viser undersøgelsen, at den gennemsnitlige forbruger helst vil have et måltid med dobbelt så meget kød som grøntsager.

Her er der lidt vej til de officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsens et måltid bestå af 1/5 animalske produkter, 2/5 grøntsager og 2/5 brød, pasta, ris og kartofler.

I undersøgelsen er det kun 13 procent, der svarer, at de hellere ville vælge en pastaret kun med grøntsager frem for en kun med kød. Denne gruppe er også mere villige til at betale for økologi.