5. november 2019

Økonomer: Afrikansk svinepest i Danmark kan koste milliarder

Landbrug

Som verdens største eksportør af levende svin rammes Danmark hårdt i tilfælde af et udbrud af afrikansk svinepest, vurderer økonomer fra Københavns Universitet. Et mindre udbrud blandt tamsvin kan koste Danmark op mod 2,5 milliarder kroner i tabte indtægter, mens et udbrud blandt vildsvin kan koste op mod 5 milliarder kroner.

Ti EU-lande har siden starten af 2014 haft udbrud af afrikansk svinepest. Her viser erfaringerne, at et udbrud medfører markedsforstyrrelser, som i høj grad resulterer i prisforandringer. Foto Getty

Økonomer fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet har vurderet mulige økonomiske konsekvenser for Danmark ved en fortsat spredning af afrikansk svinepest i Europa og et tænkt udbrud i Danmark eller Tyskland.

Således anslår økonomerne, at et udbrud af sygdommen blandt vildsvin kan koste de danske svineproducenter et sted mellem 3 og 5 milliarder kroner i tabte indtægter. Et mindre udbrud af afrikansk svinepest i en almindelig tamsvinebesætning i Danmark kan koste de danske svineproducenter et sted mellem 1,3 og 2,5 milliarder kroner. Disse tal bekræfter tidligere analyser.

”Vi er verdens største eksportør af levende svin, og vi har en stor eksport af svinekød til både Asien og Europa. Derfor risikerer Danmark at blive påvirket relativt hårdt af et udbrud af afrikansk svinepest,” siger Henning Otte Hansen, økonom fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet.

Danmark har i dag 27 procent af verdensmarkedet for levende svin og 34 procent af EU’s samlede eksport – langt de fleste smågrise sælges til Tyskland.

Svinepest blandt vildsvin i Danmark

Det kan have store økonomiske konsekvenser for Danmark, hvis vildsvin rammes af afrikansk svinepest. For mens der kun er tre måneders karantæneperiode for udbrud i almindelige svinebesætninger, før et land officielt erklæres fri for afrikansk svinepest, så er der 1-2 års venteperiode ved udbrud i vildsvinebestande. Det samlede indtægtstab over en 12 måneders periode estimeres til at være mellem 3 og 5 milliarder kroner for de danske svineproducenter.

Et af de store spørgsmål ved udbrud af afrikansk svinepest er, hvor store karantænezoner omkring de smittede områder skal være. Samtidig afhænger de økonomiske konsekvenser af, om de store eksportmarkeder i Asien accepterer import uden for de smittede zoner eller lukker ned for al import for at sikre sig.

”Erfaringerne fra eksempelvis Belgien tyder på, at et realistisk scenarie er, at vigtige eksportdestinationer som Kina, Japan og Sydkorea lukker ned for import af svinekød fra hele Danmark, hvis der konstateres afrikansk svinepest – uanset om det konstateres i en almindelig svinebesætning eller blandt vildsvin,” siger Tove Christensen økonom fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet.

Markedsforstyrrelser og prisforandringer

”På den ene side mister det ramte land adgang til de lukrative markeder i Asien, hvilket betyder lavere eksportindtægter og en gennemsnitlig lavere eksportpris. Herudover overforsynes det europæiske marked med svinekød, hvilket får priserne i hele EU til at falde,” forklarer Tove Christensen.

Udbrud af afrikansk svinepest i andre EU-lande kan også påvirke Danmark. På den negative side vil det give lavere priser i hele EU, fordi der er mere svinekød, som nu skal afsættes på det indre marked i stedet for at eksportere det ud af EU. Samtidig er det dog muligt at Danmark kan overtage nogle af det pågældende lands eksportmarkeder. Det er både er en gevinst for Danmark i form af nye indtjeningsmuligheder, og det reducerer prisfaldet for svineproducenter i hele EU, fordi der flyttes noget svinekød ud af EU igen.

Læs hele udredningen ”Afrikansk svinepest i Europa”, som er udarbejdet for Miljø- og Fødevareministeriet.

Forfatterne til udredningen er Henning Otte Hansen, Sigrid Denver, Mads Holm Lassholdt, Tobias Vesterager Hemmingsen og Tove Christensen.