13. december 2019

Red syge køer i 'Battle for Cattle' - et gratis naturvidenskabeligt strategi-spil

Spil

'Battle for Cattle' handler om at lave vacciner, der kan forebygge antibiotikaresistens i køer. Spillet er udviklet i dialog med forskere fra Københavns Universitet og forskere fra Spanien, Østrig, Tyskland, Frankrig, Holland og Storbritannien.

Childrenapp. age 6-10 are sitting in what seems to be a school and playing the game 'Battle for Cattle' on tablets in small groups.

'Battle for Cattle' lader spilleren opdage funktionen af patogener, antibiotika og vacciner ved at ved selv at indtage rollen om vaccineudvikler. Spillerne starter på en sjov og farverig gård, hvor de bliver konfronteret med syge køer. Gennem gradvist at lære om antibiotika og muligt overforbrug heraf, bliver spillerne konfronteret med antibiotika resistens og en hermed forbundet manglende evne til at bekæmpe resistente patogener. Her bliver princippet i vacciner og deres store betydning introduceret. I løbet af flere niveauer skal spillerne tage kontrol over designet af en syntetisk biologisk vaccine og redde så mange køer som muligt.

En af udviklerne bag spillet, Camillo Meinhart fra Biofaction, udtaler, at de relativt komplekse videnskabelige udfordringer via spillet bliver oversat til forskellige spilniveauer, som tillader borgere i alle aldre og fra alle baggrunde at forstå hvad det kræver at udvikle en ny vaccine.

Hvad beskæftiger MycoSynVac og spillet sig med?

Spillet er udviklet som en del af det EU-financierede MycoSynVac projekt, som forsøger at løse problemet med antibiotika resistens i landbruget ved at designe vacciner ved hjælp af syntetisk biologi. Hvert år tildeles utallige køer, svin og kyllinger antibiotika, hvilket gør det muligt for landmænd at kontrollere sygdomsudbrud og undgå store økonomiske tab. Samtidig leder overforbrug af antibiotika dog til antibiotikaresistens, hvilket kan gå ud over ikke bare dyrs, men også menneskers sundhed.

'Battle for Cattle', som er udviklet i et samarbejde mellem forskere fra MycoSynVac og designere fra Biofaction, er nu tilgængeligt for videnskabsinteresserede, undervisere, elever og alle der er interesserede i den nyeste forskning. Spillet findes på 10 forskellige sprog, i flere formater, og er gratis: tilgængeligt online på www.battleforcattle.com og på iOS og Android enheder igennem henholdsvis Apples App Store og Googles Play Store.

MycoSynVac var et af de 16 succesfulde H2020-forskningsprojekter blandt 230 EU-finansierede projekter, som blev præsenteret sidste år på konferencen ”EU Research and Innovation in our daily life” i det Europæiske Parlament (27. november 2018).

‘Battle for Cattle' er udviklet som en del af MycoSynVac, som er finansieret af den Europæiske Unions Horizon 2020 forsknings- og innovationsprogram under bevillingsnummer 634942.

Spil på tur i Europa

'Battle for Cattle' er blevet præsenteret ved en række arrangementer, blandt andet:

• The International Simulation and Gaming Association (ISAGA) konference, august 2019 i Warsawa, Polen
  • Open Day at Barcelona Biomedical Research Park, 5. oktober 2019 i Barcelona, Spanien
  • Science Weekend, 5. oktober 2019 i Leeuwarden, Holland

I øvrigt var ‘Battle for the Cattle' udvalgt som finalist ved:

• The International Educational Game Competition (IEGC), en del af European Conference on Games Based Learning (ECGBL) 3.-4. oktober 2019 i Odense, Danmark
  • PRIX EUROPA, Europas største tre-mediale (TV, radio og online produktioner) festival, 6.-12. oktober 2019 i Potsdam, Tyskland i ‘Digital Media’ kategorien

Mere information

Video: https://www.youtube.com/watch?v=buUT7csA3As

Google Playstore: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.biofaction.battleforcattle

iTunes Store: http://appstore.com/battleforcattle