Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

På baggrund af en tværnational spørgeskemaundersøgelse forsøger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, samt undersøger betalingsviljen for det danske velfærdssvinekød. Segmenteringen i dette kapitel er baseret på en række indkøbsparametre samt forbrug af svinekød. I Danmark er det segment, der er interesseret i at købe dansk velfærdssvinekød, optaget af dyrevelfærd og
betaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyder
dermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.
OriginalsprogDansk
TitelStyrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer : Formidling af resultater fra to forskningsprojekter
RedaktørerTove Christensen, Peter Sandøe
Antal sider14
ForlagInstitut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet
Publikationsdato2020
Sider33-46
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-93768-18-5
StatusUdgivet - 2020

ID: 244569499