Den sidste led i pelsværdikæden: pelsdetailhandlen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Dokumenter
- Pelsdetailhandlen
Forlagets udgivne version, 248 KB, PDF-dokument
Værdikæden for pelsprodukter slutter ved detailhandlen og forbrugeren. Detailleddets udvikling, attraktivitet og integration kan være vigtig for hele værdikæden. Værdien af den samlede pelsdetailhandel kan være et vigtigt nøgletal, idet det giver information om markedets størrelse og om udbuds- og efterspørgselsforholdene.
Det er vanskeligt at beregne pelsdetailhandlens størrelse, fordi informationerne og statistikkerne ikke indsamles. Man kan i stedet bruge en ”mark-up-model”, hvor udgangspunktet er, at alle rå pelsskind følger værdikæden og bliver til et detailprodukt. I værdikæden frem til detailledet tilføres der værdi i form af arbejdskraft, forarbejdning, design, transport, innovation m.m., svarende til en faktor (mark-up) på i gennemsnit 7-12. Dermed kan detailværdien beregnes. Den samlede pelsdetailhandel skønnes i 2020 at udgøre ca. 23 mia. US$, svarende til ca. 150 mia. DKK. Kina er langt det største marked.
Det er vanskeligt at beregne pelsdetailhandlens størrelse, fordi informationerne og statistikkerne ikke indsamles. Man kan i stedet bruge en ”mark-up-model”, hvor udgangspunktet er, at alle rå pelsskind følger værdikæden og bliver til et detailprodukt. I værdikæden frem til detailledet tilføres der værdi i form af arbejdskraft, forarbejdning, design, transport, innovation m.m., svarende til en faktor (mark-up) på i gennemsnit 7-12. Dermed kan detailværdien beregnes. Den samlede pelsdetailhandel skønnes i 2020 at udgøre ca. 23 mia. US$, svarende til ca. 150 mia. DKK. Kina er langt det største marked.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Landoekonomi |
Vol/bind | 207 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 179-185 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 0040-7119 |
Status | Udgivet - 2021 |
ID: 275434795