Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien. / Hansen, Henning Otte.
In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 199, No. 2, 2013, p. 63-71.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien
AU - Hansen, Henning Otte
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Fødevarevirksomheder og detailhandlen er to store aktører i værdikæden - i jord-til-bord-kæden. De er på én gang samhandelspartnere, konkurrenter og uundværlige for hinanden. Det er vigtigt for konkurrencen og for et velfungerende marked, at detailhandlen og fødevarevirksomhederne er lige stærke - og at den ene ikke kan dominere over den anden. I de seneste årtier er udviklingen gået i retning af, at detailhandlen er blevet større, mere global og koncentreret, og de har derved fået en større markedsmagt. Dette er i et vist omfang sket på bekostning af fødevarevirksomhederne, som ikke er fulgt med i samme tempo. Der findes forskellige måder, hvorpå fødevareindustrien kan tilpasse sig eller udnytte detailhandlens udvikling. Hvad der er optimalt i de enkelte tilfælde, vil være afhængig af en række forhold i virksomhederne og på markedet.
AB - Fødevarevirksomheder og detailhandlen er to store aktører i værdikæden - i jord-til-bord-kæden. De er på én gang samhandelspartnere, konkurrenter og uundværlige for hinanden. Det er vigtigt for konkurrencen og for et velfungerende marked, at detailhandlen og fødevarevirksomhederne er lige stærke - og at den ene ikke kan dominere over den anden. I de seneste årtier er udviklingen gået i retning af, at detailhandlen er blevet større, mere global og koncentreret, og de har derved fået en større markedsmagt. Dette er i et vist omfang sket på bekostning af fødevarevirksomhederne, som ikke er fulgt med i samme tempo. Der findes forskellige måder, hvorpå fødevareindustrien kan tilpasse sig eller udnytte detailhandlens udvikling. Hvad der er optimalt i de enkelte tilfælde, vil være afhængig af en række forhold i virksomhederne og på markedet.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 199
SP - 63
EP - 71
JO - Tidsskrift for Landoekonomi
JF - Tidsskrift for Landoekonomi
SN - 0040-7119
IS - 2
ER -
ID: 100883046