Mælkepris - høj eller lav?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Mælkepris - høj eller lav? / Hansen, Henning Otte.
In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 199, No. 2, 2013, p. 53-61.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Mælkepris - høj eller lav?
AU - Hansen, Henning Otte
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Der er undertiden en heftig debat om mælkepriserne - i Danmark, i forhold til udlandet og i hele værdikæden fra mælkeproducent til forbruger. Det stigende spænd mellem landmandspriser og forbrugerpriser har også medført både undren og kritik. Det er dog ikke overraskende, at landmandens mælkepriser stiger mere end forbrugerpriserne: Produktivitetsudvikling, stordriftsfordele, omlægning af landbrugsstøtten og andre forhold kan forklare en del af denne udvikling - som iøvrigt også gælder for andre landbrugssektorer.Når der bliver stadig færre mejerier, bliver det vanskeligt at sammenligne de enkelte mejeriers resultater og „performance“. Derfor er det naturligt, at både leverandører, ejere og ledelse forsøger at sammenligne „deres“ mejeri med andre - ofte udenlandske - mejerier. Selv om der kan være forskelle i kvalitet, tillæg m.m., kan denne sammenligning give et godt grundlag for en vurdering af både den aktuelle konkurrencemæssige situation og mulige fremtidige tiltag.
AB - Der er undertiden en heftig debat om mælkepriserne - i Danmark, i forhold til udlandet og i hele værdikæden fra mælkeproducent til forbruger. Det stigende spænd mellem landmandspriser og forbrugerpriser har også medført både undren og kritik. Det er dog ikke overraskende, at landmandens mælkepriser stiger mere end forbrugerpriserne: Produktivitetsudvikling, stordriftsfordele, omlægning af landbrugsstøtten og andre forhold kan forklare en del af denne udvikling - som iøvrigt også gælder for andre landbrugssektorer.Når der bliver stadig færre mejerier, bliver det vanskeligt at sammenligne de enkelte mejeriers resultater og „performance“. Derfor er det naturligt, at både leverandører, ejere og ledelse forsøger at sammenligne „deres“ mejeri med andre - ofte udenlandske - mejerier. Selv om der kan være forskelle i kvalitet, tillæg m.m., kan denne sammenligning give et godt grundlag for en vurdering af både den aktuelle konkurrencemæssige situation og mulige fremtidige tiltag.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 199
SP - 53
EP - 61
JO - Tidsskrift for Landoekonomi
JF - Tidsskrift for Landoekonomi
SN - 0040-7119
IS - 2
ER -
ID: 100882288