6. november 2018

Professor hædret sammen med 300 kollegaer for klimaopråb

Prisoverrækkelse

Jens Friis Lund, professor i politisk økologi ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) på Københavns Universitet, er en af initiativtagerne til de 301 forskeres klimaopråb, der modtog Hal Koch-prisen den 5. november for deres fælles klimaopråb til danske politikere bragt i Politiken den 11. maj 2018.

Hal Koch-prisen uddeles hvert år af Krogerup Højskole til en person, gruppe eller organisation, som påtager sig et særligt ansvar for demokratiets udvikling og vitalitet.

Professor: Føler en særlig forpligtigelse til at engagere sig

Jens Friis Lund er blot en af i alt 301 forskere bag klimaopråbet, der skabte debat om klimaudfordringerne, om hvorledes de bliver håndteret i dansk politik og om forskerens rolle i den offentlige debat.
Jens Friis Lund er selv erklæret klimaaktivist. ”Jeg føler et ansvar for at reagere på min viden. Jeg sidder i en privilegeret situation med adgang til den nyeste forskning og information på klimaområdet. Jeg underviser og forsker selv i klimarelaterede emner og konsekvenserne af vores livsstil for mennesker og miljø,” siger professoren i politisk økologi. Jens Friis Lund mener, at forskere har en særlig forpligtigelse til at engagere sig i den offentlige debat, hvis de har mulighed for det. Jens Friis Lund er også erklæret klimaaktivist. ”For mig giver det god mening at være aktivist inden for dette område, og jeg har for eksempel været med til at arrangere Klimamarch i København,” siger han.

Demokrati forudsætter, at folket er velinformerede

Hal Koch-prisen overrækkes til nogen, der gør en særlig indsats for demokratiet. De 301 forskere, der har modtaget Hal Koch-prisen i år for deres fælles debatindlæg, modtager prisen for at komme med et bidrag til debatten, som udover at skabe yderligere debat har bidraget med et nyt perspektiv.
”Et demokrati virker kun, hvis borgerne har adgang til forskellige perspektiver i en debat,” siger Jens Friis Lund. ”Når vi som forskere går sammen og udformer et klimaopråb er det både for at gøre politikerne opmærksomme på, at vi som eksperter er bekymrede, men også for at stille vores perspektiv til rådighed for folket, så debatten kan forblive nuanceret,” fortæller Jens Friis Lund.
Hal Koch-prisen blev overrakt den 5. november 2018 på Krogerup Højskole.

Jens Friis Lund, Professor i politisk økologi
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO)
Københavns Universitet (KU)

Hal Koch-Prisen