3. marts 2023

Institutleder Bo Jellesmark Thorsen udpeget som nyt medlem af Klimarådet

Rådgivning

Klimarådet har netop udpeget tre nye rådsmedlemmer, som skal bidrage med deres ekspertise inden for blandt andet energi, bioressourcer og økonomi. Blandt de tre nye medlemmer er professor Bo Jellesmark Thorsen, leder af Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi

Bo Jellesmark Thorsen
Bo Jellesmark Thorsen er professor i anvendt økonomi og leder af Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi

Den 1. marts bød Klimarådet velkommen til tre nye rådsmedlemmer, heriblandt Bo Jellesmark Thorsen, som er institutleder på IFRO og professor i anvendt økonomi. Rådets øvrige nye medlemmer er Marie Münster, professor i energisystemanalyse ved Institut for Teknologi, Management og Økonomi på DTU og Brita Bye, forsker ved afdeling for energi- og miljøøkonomi ved Statistisk Sentralbyrå i Norge.

”Klimarådet har en vigtig rolle som rådgiver for regeringen om en af de største udfordringer, vi står overfor. Jeg glæder mig til arbejdet, og er bevidst om både kompleksiteten og vigtigheden,” siger Bo om udpegelse.

Klimarådet skal ifølge klimaloven sammensættes af eksperter med bred ekspertise og højt klimarelevant niveau. Det er på den baggrund, at de er valg, fortæller Klimarådets formand, Peter Møllegaard i en pressemeddelelse:

”Alle tre har tårnhøje faglige kompetencer. Med dem på holdet vil Klimarådet fortsat være en vigtig uafhængig rådgiver i dansk klimapolitik. Vi er meget glade for at få dem med om bord.”

Farvel efter otte år

Samtidig træder Jette Bredahl Jacobsen, professor i miljø- og ressourceøkonomi på IFRO, ud af Klimarådet. Jette Bredahl Jacobsen har været næstformand i Klimarådet siden det begyndelse i 2015.

”Det har været 8 spændende og lærerige år. Vi lagde ud med at skulle opbygge Klimarådet, og jeg er en lille smule stolt over at have været med til at opbygge institutionen og give det den rolle det har i samfundsdebatten i dag. Personligt har jeg nok syntes bedst om de faglige diskussioner i rådet og med sekretariatet, hvor vi får afprøvet argumenter og sammen får udviklet en øget indsigt,” siger Jette Bredahl Jacobsen.

Foruden Jette Bredahl Jacobsen udtræder også professor emeritus Poul Erik Morthorst og tidligere rigsstatistiker Jørgen Elmeskov.

Læs mere om Klimarådet her.