Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Report chapter › Research
Standard
Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland : en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød. / Denver, Sigrid; Nordström, Leif Jonas; Lund, Thomas Bøker; Sandøe, Peter; Christensen, Tove.
Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. ed. / Tove Christensen; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. p. 33-46.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Report chapter › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - GEN
T1 - Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland
T2 - en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød
AU - Denver, Sigrid
AU - Nordström, Leif Jonas
AU - Lund, Thomas Bøker
AU - Sandøe, Peter
AU - Christensen, Tove
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - På baggrund af en tværnational spørgeskemaundersøgelse forsøger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, samt undersøger betalingsviljen for det danske velfærdssvinekød. Segmenteringen i dette kapitel er baseret på en række indkøbsparametre samt forbrug af svinekød. I Danmark er det segment, der er interesseret i at købe dansk velfærdssvinekød, optaget af dyrevelfærd ogbetaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyderdermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.
AB - På baggrund af en tværnational spørgeskemaundersøgelse forsøger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, samt undersøger betalingsviljen for det danske velfærdssvinekød. Segmenteringen i dette kapitel er baseret på en række indkøbsparametre samt forbrug af svinekød. I Danmark er det segment, der er interesseret i at købe dansk velfærdssvinekød, optaget af dyrevelfærd ogbetaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyderdermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.
M3 - Bidrag til rapport
SN - 978-87-93768-18-5
SP - 33
EP - 46
BT - Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer
A2 - Christensen, Tove
A2 - Sandøe, Peter
PB - Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet
ER -
ID: 244569499