Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Report chapter › Research
Standard
Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland : en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer. / Lund, Thomas Bøker; Denver, Sigrid; Nordström, Leif Jonas; Christensen, Tove; Sandøe, Peter.
Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. ed. / Tove Christensen; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. p. 49-59.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Report chapter › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - GEN
T1 - Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland
T2 - en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer
AU - Lund, Thomas Bøker
AU - Denver, Sigrid
AU - Nordström, Leif Jonas
AU - Christensen, Tove
AU - Sandøe, Peter
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Kapitlet tager udgangspunkt i, at forbrugernes dyreetiske og nationale orienteringer kan være udslagsgivende for, om de vil købe velfærdssvinekød fra udlandet generelt og fra Danmark specifikt. Ved hjælp af spørgeskemadata inddelte vi derfor forbrugere i henholdsvis Sverige, Tyskland og Danmark i grupper ud fra disse to overordnede dimensioner. I alle tre lande identificerer vi seks ensartede forbrugergrupper. Tre forbrugergrupper er i det store og hele ikke villige til at betale for velfærdssvinekød (herunder folk, der slet ikke spiser svinekød). Der er tre forbrugergrupper, der er engagerede i dyrevelfærd. Grupperne er forskellige med hensyn til deres dyreetiske orienteringer og præference for nationalt produceret kød. I Danmark og Sverige finder vi, at disse tre forbrugergrupper i høj grad prioriterer at købe velfærdssvinekød fra hjemlandet. Blandt tyske forbrugergrupper, der er engageret i dyrevelfærd, er derbetydelig højere parathed til at købe velfærdssvinekød fra andre lande, og relativt mange tyske husholdninger rapporterer, at de er villige til at betale mindst 25 procent mere for dansk velfærdssvinekød.
AB - Kapitlet tager udgangspunkt i, at forbrugernes dyreetiske og nationale orienteringer kan være udslagsgivende for, om de vil købe velfærdssvinekød fra udlandet generelt og fra Danmark specifikt. Ved hjælp af spørgeskemadata inddelte vi derfor forbrugere i henholdsvis Sverige, Tyskland og Danmark i grupper ud fra disse to overordnede dimensioner. I alle tre lande identificerer vi seks ensartede forbrugergrupper. Tre forbrugergrupper er i det store og hele ikke villige til at betale for velfærdssvinekød (herunder folk, der slet ikke spiser svinekød). Der er tre forbrugergrupper, der er engagerede i dyrevelfærd. Grupperne er forskellige med hensyn til deres dyreetiske orienteringer og præference for nationalt produceret kød. I Danmark og Sverige finder vi, at disse tre forbrugergrupper i høj grad prioriterer at købe velfærdssvinekød fra hjemlandet. Blandt tyske forbrugergrupper, der er engageret i dyrevelfærd, er derbetydelig højere parathed til at købe velfærdssvinekød fra andre lande, og relativt mange tyske husholdninger rapporterer, at de er villige til at betale mindst 25 procent mere for dansk velfærdssvinekød.
M3 - Bidrag til rapport
SN - 978-87-93768-18-5
SP - 49
EP - 59
BT - Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer
A2 - Christensen, Tove
A2 - Sandøe, Peter
PB - Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet
ER -
ID: 244569585