21. november 2017

Brexit rammer danske fiskere

Brexit

Ny IFRO-analyse bekræfter, at Brexit kan ramme fiskeri og forarbejdningsindustri hårdt.

Hvis briterne udelukker EU-fiskeres adgang til britisk farvand, vil fiskeriet og dermed forsyningerne til forarbejdning af bl.a. makrel og sild forringes. Det viser rapporten 'The economic consequences for the Danish fishery following the United Kingdom’s
decision to leave the European Union
', der er udarbejdet af Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet.

Nogle af de følgende aspekter ved de primære interaktioner mellem den danske fiskerisektor og Storbritannien bliver beskrevet i rapporten:

1) Danske fiskerifartøjers aktiviteter i den såkaldte 'UK Economic Exclusive Zone' (EEZ)
2) Aktiviteter or fiskerifartøjer fra Storbritannien i EU-vande
3) Kvoteinteraktioner mellem Danmark og Storbritannien
4) Eksport og import af fiskeprodukter mellem Danmark og Storbritannien

Hent 'The economic consequences for the Danish fishery following the United Kingdom’s decision to leave the European Union' (pdf)