21. november 2019

Stjerne-formidler: ”En Facebook-tråd blev startskuddet til en af mine bedste forskningsartikler”

SCIENCE Formidlingspris 2019:

Lidt utraditionelt gives SCIENCES formidlingspris 2019 til en forsker, der har stor gennemslagskraft på de sociale medier. Professor Marcel Bogers har tusindvis af følgere på LinkedIn og Twitter, der for ham giver adgang til diskussioner, mennesker og information, som mere traditionelle kanaler ikke kan hamle op med. Prismodtageren opfordrer sine forskerkolleger til at tænke over deres digitale tilstedeværelse.

Marcel Bogers er professor i innovation og entreprenørskab og han deler gavmildt ud af sin forskning på sociale medier, hvor han har flere tusinde følgere. Faktisk har han 9.000 følgere på Twitter og over 3.000 på LinkedIn, og så god gennemslagskraft, at han ligger nummer 1 på en liste over de 50 mest bemærkelsesværdige forskere på Twitter og LinkedIn i København.

Derfor modtager professor Marcel Bogers fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet dette års SCIENCE Formidlingspris.

“Jeg er ekstremt beæret over at modtage formidlingsprisen. Jeg har altid arbejdet med sociale medier, fordi det har været brugbart og interessant, og jeg ser det som en del af mit job at komme ud til et bredere publikum med min forskning,” siger Marcel Bogers.

Marcel Bogers bruger de forskellige sociale medier til at promovere sin forskning, sine projekter og sine ph.d.-studerende, men også til at dele andre forskeres studier. På den måde oplever den 38-årige hollandske professor, at han bliver en del af de forskningsmiljøer, der eksisterer online og han er af den klare overbevisning, at det tilfører en anden dimension til hans forskning, end andre kanaler kan give.

“En af mine bedste forskningsartikler startede på Facebook med en diskussion om en konference med en anden forsker, som jeg ikke før havde arbejdet sammen med. Det startede med, at vi halvvejs jokede om, at vi skulle kombinere vores forskningsinteresser, og det endte ud med, at vi sammen lavede en af de bedste forskningsartikler, jeg har lavet. Jeg ved ikke, om det samarbejde var opstået ellers, ” fortæller Marcel Bogers.

3 råd til forskere om sociale medier fra Marcel Bogers

1. Hav som minimum en profil på LinkedIn og Twitter, så du i det mindste er passivt til stede – på den måde kan folk finde dig og ”tagge” dig
  2. Find en platform, der passer til dig – twitter er fx ikke egnet til lange diskussioner
  3. Hvis du er ny på sociale medier, så start simpelt ud med at opdatere din profil, lav korte opdateringer eller engager dig i hashtags og diskussioner, som andre laver

Vær tilstede digitalt og i virkeligheden
Ifølge Marcel Bogers bør alle forskere, som minimum oprette en profil på et eller flere af de større sociale medier, så de kan blive fundet af andre forskere og samarbejdspartnere.

”Det er vigtigt at tænke over sin digitale tilstedeværelse eller manglen på den. For det er i høj grad i den digitale verden, at folk finder hinanden i dag. Samtidig er det et udstillingsvindue for ens forskning og en måde at få input fra mange forskellige mennesker i hele verden,” siger Marcel Bogers.

Følg Macel Bogers på Twitter http://www.twitter.com/bogers og LinkedIn https://www.linkedin.com/in/bogers.