Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Standard

Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet. / Hansen, Henning Otte.

In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 198-199, No. 4-1, 2013, p. 247-258.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Harvard

Hansen, HO 2013, 'Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet', Tidsskrift for Landoekonomi, vol. 198-199, no. 4-1, pp. 247-258.

APA

Hansen, H. O. (2013). Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet. Tidsskrift for Landoekonomi, 198-199(4-1), 247-258.

Vancouver

Hansen HO. Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet. Tidsskrift for Landoekonomi. 2013;198-199(4-1):247-258.

Author

Hansen, Henning Otte. / Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet. In: Tidsskrift for Landoekonomi. 2013 ; Vol. 198-199, No. 4-1. pp. 247-258.

Bibtex

@article{c8db7c27c72f4fb5bd4f254a7fffc2a3,
title = "M{\ae}rkevarer eller private labels p{\aa} f{\o}devareomr{\aa}det",
abstract = "Der er en klar tendens til, at private labels - detailhandlens egne m{\ae}rker - vinder frem p{\aa} bekostning af f{\o}devareindustriens m{\ae}rkevarer. Udviklingen ser ud til at forts{\ae}tte fremover. Private labels bruges af supermarkedsk{\ae}derne til b{\aa}de at styrke forhandlingssituationen over for producenterne og til at konkurrere med andre detailk{\ae}der. Mens private label tidligere is{\ae}r var kendetegnet ved en lav pris og kvalitet, g{\aa}r udviklingen nu ogs{\aa} i retning af h{\o}jere kvalitet, pris og profilering.Nogle f{\o}devarevirksomheder v{\ae}lger at satse p{\aa} private label-produktion til detailhandlen, mens andre „tager kampen op“ og udvikler st{\ae}rke og uundv{\ae}rlige m{\ae}rkevarer. Under alle omst{\ae}ndigheder {\ae}ndrer den stigende betydning af private labels p{\aa} magtbalancen mellem detailhandlen og f{\o}devareindustrien.",
author = "Hansen, {Henning Otte}",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "198-199",
pages = "247--258",
journal = "Tidsskrift for Landoekonomi",
issn = "0040-7119",
number = "4-1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet

AU - Hansen, Henning Otte

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Der er en klar tendens til, at private labels - detailhandlens egne mærker - vinder frem på bekostning af fødevareindustriens mærkevarer. Udviklingen ser ud til at fortsætte fremover. Private labels bruges af supermarkedskæderne til både at styrke forhandlingssituationen over for producenterne og til at konkurrere med andre detailkæder. Mens private label tidligere især var kendetegnet ved en lav pris og kvalitet, går udviklingen nu også i retning af højere kvalitet, pris og profilering.Nogle fødevarevirksomheder vælger at satse på private label-produktion til detailhandlen, mens andre „tager kampen op“ og udvikler stærke og uundværlige mærkevarer. Under alle omstændigheder ændrer den stigende betydning af private labels på magtbalancen mellem detailhandlen og fødevareindustrien.

AB - Der er en klar tendens til, at private labels - detailhandlens egne mærker - vinder frem på bekostning af fødevareindustriens mærkevarer. Udviklingen ser ud til at fortsætte fremover. Private labels bruges af supermarkedskæderne til både at styrke forhandlingssituationen over for producenterne og til at konkurrere med andre detailkæder. Mens private label tidligere især var kendetegnet ved en lav pris og kvalitet, går udviklingen nu også i retning af højere kvalitet, pris og profilering.Nogle fødevarevirksomheder vælger at satse på private label-produktion til detailhandlen, mens andre „tager kampen op“ og udvikler stærke og uundværlige mærkevarer. Under alle omstændigheder ændrer den stigende betydning af private labels på magtbalancen mellem detailhandlen og fødevareindustrien.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 198-199

SP - 247

EP - 258

JO - Tidsskrift for Landoekonomi

JF - Tidsskrift for Landoekonomi

SN - 0040-7119

IS - 4-1

ER -

ID: 106547215