Novozymes-Monsanto bioag alliance: Global strategisk alliance

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Standard

Novozymes-Monsanto bioag alliance : Global strategisk alliance. / Hansen, Henning Otte.

In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 203, No. 2, 2017, p. 207-229.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Harvard

Hansen, HO 2017, 'Novozymes-Monsanto bioag alliance: Global strategisk alliance', Tidsskrift for Landoekonomi, vol. 203, no. 2, pp. 207-229.

APA

Hansen, H. O. (2017). Novozymes-Monsanto bioag alliance: Global strategisk alliance. Tidsskrift for Landoekonomi, 203(2), 207-229.

Vancouver

Hansen HO. Novozymes-Monsanto bioag alliance: Global strategisk alliance. Tidsskrift for Landoekonomi. 2017;203(2):207-229.

Author

Hansen, Henning Otte. / Novozymes-Monsanto bioag alliance : Global strategisk alliance. In: Tidsskrift for Landoekonomi. 2017 ; Vol. 203, No. 2. pp. 207-229.

Bibtex

@article{15479def2621478c8335f96ae8f5185f,
title = "Novozymes-Monsanto bioag alliance: Global strategisk alliance",
abstract = "Novozymes og Monsanto dannede med start i 2014 en global strategisk alliance, BioAgalliancen. Novozymes bidrager med unik biologisk plantebeskyttelse baseret p{\aa} mikroorganismer til landbruget, mens Monsanto bidrager med sortsafpr{\o}vning, fors{\o}g, distribution og afs{\ae}tning. Alliancen vedr{\o}rer produktion og afs{\ae}tning af mikroorganismerne, som har s{\ae}rlige evner til at beskytte planter mod sygdomme og insektangreb, eller de kan {\o}ge plantens evne til at optage n{\ae}ringsstoffer fra luften og jorden. Novozymes og Monsanto er p{\aa} mange m{\aa}der et perfekt match i en global strategisk alliance, idet de komplementerer hinanden perfekt i v{\ae}rdik{\ae}den. Globale strategiske alliancer, som er blevet kaldt den nye form for internationalisering, indeholder en r{\ae}kke fordele og muligheder samt ulemper og risici. Flere af disse forhold kan genfindes i BioAg-alliancen. Globale strategiske alliancer bliver ofte dannet med henblik p{\aa} at f{\aa} at adgang til nye kunder, nye geografiske markeder og ny teknologi, og det har ogs{\aa} v{\ae}ret en af drivkr{\ae}fterne bag BioAg-alliancen. De to virksomheder har i vid udstr{\ae}kning sammenfaldende forretningsomr{\aa}der og idegrundlag, idet de arbejder for at udvikle og anvende ny bioteknologi, og de er begge drevet af globale udfordringer med hensyn til den fremtidige f{\o}devaresituation og -forsyning. P{\aa} imagefronten er der dog tale om meget forskellige virksomheder, hvilket dog ikke ser ud til at have v{\ae}ret afg{\o}rende. Begge partnere har individuelle styrker og svagheder i alliance-samarbejdet. Afs{\ae}tningen af produkter fra alliancen har ikke helt levet op til forventningerne, men det skyldes mere markedsudviklingen end den strategiske alliance som s{\aa}dan. Der kan identificeres en r{\ae}kke forhold p{\aa} markedet og i alliancekonstruktionen, der er afg{\o}rende for alliancens succes.",
author = "Hansen, {Henning Otte}",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "203",
pages = "207--229",
journal = "Tidsskrift for Landoekonomi",
issn = "0040-7119",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Novozymes-Monsanto bioag alliance

T2 - Global strategisk alliance

AU - Hansen, Henning Otte

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Novozymes og Monsanto dannede med start i 2014 en global strategisk alliance, BioAgalliancen. Novozymes bidrager med unik biologisk plantebeskyttelse baseret på mikroorganismer til landbruget, mens Monsanto bidrager med sortsafprøvning, forsøg, distribution og afsætning. Alliancen vedrører produktion og afsætning af mikroorganismerne, som har særlige evner til at beskytte planter mod sygdomme og insektangreb, eller de kan øge plantens evne til at optage næringsstoffer fra luften og jorden. Novozymes og Monsanto er på mange måder et perfekt match i en global strategisk alliance, idet de komplementerer hinanden perfekt i værdikæden. Globale strategiske alliancer, som er blevet kaldt den nye form for internationalisering, indeholder en række fordele og muligheder samt ulemper og risici. Flere af disse forhold kan genfindes i BioAg-alliancen. Globale strategiske alliancer bliver ofte dannet med henblik på at få at adgang til nye kunder, nye geografiske markeder og ny teknologi, og det har også været en af drivkræfterne bag BioAg-alliancen. De to virksomheder har i vid udstrækning sammenfaldende forretningsområder og idegrundlag, idet de arbejder for at udvikle og anvende ny bioteknologi, og de er begge drevet af globale udfordringer med hensyn til den fremtidige fødevaresituation og -forsyning. På imagefronten er der dog tale om meget forskellige virksomheder, hvilket dog ikke ser ud til at have været afgørende. Begge partnere har individuelle styrker og svagheder i alliance-samarbejdet. Afsætningen af produkter fra alliancen har ikke helt levet op til forventningerne, men det skyldes mere markedsudviklingen end den strategiske alliance som sådan. Der kan identificeres en række forhold på markedet og i alliancekonstruktionen, der er afgørende for alliancens succes.

AB - Novozymes og Monsanto dannede med start i 2014 en global strategisk alliance, BioAgalliancen. Novozymes bidrager med unik biologisk plantebeskyttelse baseret på mikroorganismer til landbruget, mens Monsanto bidrager med sortsafprøvning, forsøg, distribution og afsætning. Alliancen vedrører produktion og afsætning af mikroorganismerne, som har særlige evner til at beskytte planter mod sygdomme og insektangreb, eller de kan øge plantens evne til at optage næringsstoffer fra luften og jorden. Novozymes og Monsanto er på mange måder et perfekt match i en global strategisk alliance, idet de komplementerer hinanden perfekt i værdikæden. Globale strategiske alliancer, som er blevet kaldt den nye form for internationalisering, indeholder en række fordele og muligheder samt ulemper og risici. Flere af disse forhold kan genfindes i BioAg-alliancen. Globale strategiske alliancer bliver ofte dannet med henblik på at få at adgang til nye kunder, nye geografiske markeder og ny teknologi, og det har også været en af drivkræfterne bag BioAg-alliancen. De to virksomheder har i vid udstrækning sammenfaldende forretningsområder og idegrundlag, idet de arbejder for at udvikle og anvende ny bioteknologi, og de er begge drevet af globale udfordringer med hensyn til den fremtidige fødevaresituation og -forsyning. På imagefronten er der dog tale om meget forskellige virksomheder, hvilket dog ikke ser ud til at have været afgørende. Begge partnere har individuelle styrker og svagheder i alliance-samarbejdet. Afsætningen af produkter fra alliancen har ikke helt levet op til forventningerne, men det skyldes mere markedsudviklingen end den strategiske alliance som sådan. Der kan identificeres en række forhold på markedet og i alliancekonstruktionen, der er afgørende for alliancens succes.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 203

SP - 207

EP - 229

JO - Tidsskrift for Landoekonomi

JF - Tidsskrift for Landoekonomi

SN - 0040-7119

IS - 2

ER -

ID: 181024229