At stille de akademiske rutiner på hovedet: Efterhandsreflektioner kring ett kollektivistisk, muntlig, essäistisk, antimetodisk metod
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- Fulltext
Forlagets udgivne version, 133 KB, PDF-dokument
I den følgende samtale forsøger tre af initiativtagerne til Nordiske digtere og kritikere at samle nogle af erfaringerne med projektets tre workshops. Indledningsvis beskrives rammerne for mødet mellem digtere, kritikere og forskere fra fire nordiske lande. Hvilke dynamikker gjorde sig gældende i samtalerne? Hvilke konsekvenser havde den meget åbne form? Hvad var fordele og ulemper ved at gå på tværs af den litterære institutions traditionelle arbejdsdeling og på tværs af nationale grænser? Samtalen udvikler sig herefter i to spor. Det ene angår det kulturkritiske potentiale i at føre en tværgående og ikke formålsrettet samtale om litteratur, det andet gælder udviklingen af måder at læse litteratur på, der ikke alene blander forfatternes, kritikernes og forskernes perspektiver, men tilmed inkluderer forfatterens egen opfattelse af sin tekst. Til slut konkluderes der med en omvending af en herskende magtlogik, der kræver dokumentation forud for praksis, her formuleret med hjælp fra Sara Ahmed: ”Det, vi har gjort med Nordiske digtere og kritikere indtil videre, er, at vi har indledt med at Do the doing – and now we need to do the documents.”
Bidragets oversatte titel | Turning academic routines upside down: Retrospective reflections on a collectivist, oral, essayistic, anti-methodological method |
---|---|
Originalsprog | Flere sprog |
Tidsskrift | Nordisk poesi: Tidsskrift for lyrikkforskning |
Vol/bind | 6 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 4-15 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2464-4137 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2023 |
- Det Humanistiske Fakultet - Litterær offentlighed, Poesi, Kritik, Nordiske digtere og kritikere, kunstnerisk forskning, Akademisk og kunstnerisk læsning, Skrivende og læsende fællesskaber
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 384027932