KMC – fra EU-støtte til markedsorientering

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Standard

KMC – fra EU-støtte til markedsorientering. / Hansen, Henning Otte.

In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 204, No. 1, 2018, p. 9-38.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Harvard

Hansen, HO 2018, 'KMC – fra EU-støtte til markedsorientering', Tidsskrift for Landoekonomi, vol. 204, no. 1, pp. 9-38.

APA

Hansen, H. O. (2018). KMC – fra EU-støtte til markedsorientering. Tidsskrift for Landoekonomi, 204(1), 9-38.

Vancouver

Hansen HO. KMC – fra EU-støtte til markedsorientering. Tidsskrift for Landoekonomi. 2018;204(1):9-38.

Author

Hansen, Henning Otte. / KMC – fra EU-støtte til markedsorientering. In: Tidsskrift for Landoekonomi. 2018 ; Vol. 204, No. 1. pp. 9-38.

Bibtex

@article{1f21b3ec8431448c81acf518c585f1a1,
title = "KMC – fra EU-st{\o}tte til markedsorientering",
abstract = "KMC a.m.b.a. (Kartoffelmelcentralen a.m.b.a.) er den st{\o}rste danske virksomhed inden for stivelsesproduktion – og blandt de allerst{\o}rste i Europa. KMC blev udsat for et betydeligt pres, da man i EU vedtog at fjerne st{\o}tten til stivelsesproduktionen fra 2012. For KMC alene bet{\o}d det et {\aa}rligt tab p{\aa} 88 mio. kr. Derfor udarbejdede og fulgte KMC herefter en tosidet strategi baseret p{\aa} b{\aa}deeffektivitet og h{\o}jv{\ae}rdiproduktion. KMC{\textquoteleft}s strategi kan forklares ud fra tre modeller, nemlig Porters generiske strategier, Boston-matricen og Blue Ocean strategien.Markedet for stivelse og stivelsesprodukter f{\o}lger til dels kornmarkedet, og der var store prisstigninger p{\aa} stivelse is{\ae}r i {\aa}rene 2011-13. Dette havde en positiv effekt p{\aa} overgangen til et marked uden st{\o}tte. Indtjeningen i KMC har fulgt markedspriserne, omend de senere {\aa}rs fald i markedspriserne ikke har haft samme negative indflydelse p{\aa} KMC{\textquoteleft}s resultater.KMC udarbejdede i 2010 en strategiplan, kaldet 88/15. Navnet hentyder til, at selskabet skulle finde aktiviteter, der genererede 88 mio. kr. i ekstra indtjening senest 2015. Overordnet set var planen to-strenget: 1) Omkostningsfokus, herunder effektivisering og omkostningsbesparelser. 2) Differentiering, herunder en ingrediens-/for{\ae}dlingsstrategi med fokus p{\aa} udvikling, innovation og h{\o}jv{\ae}rdiproduktion. Strategiplanen blev indarbejdet i organisationen, og den blev underst{\o}ttet af betydelige investeringer, ressourcetilf{\o}rsler og god opbakning i ejerkredsen.KMC er ejet af tre kartoffelstivelsesfabrikker, og for{\ae}dling, udviklingsaktiviteter og salg foreg{\aa}r i KMC. P{\aa} den m{\aa}de er det muligt at skabe kritisk masse og at optimere b{\aa}de innovation og salg. Den anden danske kartoffelstivelsesfabrik, AKV Langholt, valgte en anden strategi end KMC med hensyn til forarbejdning og afs{\ae}tning, idet man videref{\o}rte et strategisk samarbejde og et jointventureselskab med Cerestar.KMC havde fra midten af 1990{\textquoteleft}erne investeringer i udenlandsk stivelsesproduktion i Asien. Erfaringerne herfra var blandede, men de understregede v{\ae}rdien af de danske v{\ae}rdik{\ae}der. Den vertikale integration og andelsejerskabet var dermed en v{\ae}sentlig konkurrenceparameter.KMC{\textquoteleft}s strategiplan er i vid udstr{\ae}kning lykkedes: M{\aa}let for 2020 er s{\aa}ledes allerede n{\aa}et, n{\aa}r det g{\ae}lder v{\ae}kst, og der har v{\ae}ret en markant udvikling af nye produkter, nye anvendelsesomr{\aa}der, kunderettede produkter m.m. Et strategiskifte i retning af v{\ae}kst, effektivisering og h{\o}jv{\ae}rdi er for s{\aa} vidt ikke us{\ae}dvanligt. Samme m{\aa}l kan genfindes i mange andre danske agro- og f{\o}devarevirksomheder. Det bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdige er, at strategiplanen er indarbejdet i organisationen, at den er underst{\o}ttet af betydelige investeringer, ressourcetilf{\o}rsler og god opbakning i ejerkredsen, og at den trods det relativt h{\o}je ambitionsniveau ser ud til at lykkes, p{\aa} nogle omr{\aa}der endda f{\o}r tiden.",
author = "Hansen, {Henning Otte}",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "204",
pages = "9--38",
journal = "Tidsskrift for Landoekonomi",
issn = "0040-7119",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - KMC – fra EU-støtte til markedsorientering

AU - Hansen, Henning Otte

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - KMC a.m.b.a. (Kartoffelmelcentralen a.m.b.a.) er den største danske virksomhed inden for stivelsesproduktion – og blandt de allerstørste i Europa. KMC blev udsat for et betydeligt pres, da man i EU vedtog at fjerne støtten til stivelsesproduktionen fra 2012. For KMC alene betød det et årligt tab på 88 mio. kr. Derfor udarbejdede og fulgte KMC herefter en tosidet strategi baseret på bådeeffektivitet og højværdiproduktion. KMC‘s strategi kan forklares ud fra tre modeller, nemlig Porters generiske strategier, Boston-matricen og Blue Ocean strategien.Markedet for stivelse og stivelsesprodukter følger til dels kornmarkedet, og der var store prisstigninger på stivelse især i årene 2011-13. Dette havde en positiv effekt på overgangen til et marked uden støtte. Indtjeningen i KMC har fulgt markedspriserne, omend de senere års fald i markedspriserne ikke har haft samme negative indflydelse på KMC‘s resultater.KMC udarbejdede i 2010 en strategiplan, kaldet 88/15. Navnet hentyder til, at selskabet skulle finde aktiviteter, der genererede 88 mio. kr. i ekstra indtjening senest 2015. Overordnet set var planen to-strenget: 1) Omkostningsfokus, herunder effektivisering og omkostningsbesparelser. 2) Differentiering, herunder en ingrediens-/forædlingsstrategi med fokus på udvikling, innovation og højværdiproduktion. Strategiplanen blev indarbejdet i organisationen, og den blev understøttet af betydelige investeringer, ressourcetilførsler og god opbakning i ejerkredsen.KMC er ejet af tre kartoffelstivelsesfabrikker, og forædling, udviklingsaktiviteter og salg foregår i KMC. På den måde er det muligt at skabe kritisk masse og at optimere både innovation og salg. Den anden danske kartoffelstivelsesfabrik, AKV Langholt, valgte en anden strategi end KMC med hensyn til forarbejdning og afsætning, idet man videreførte et strategisk samarbejde og et jointventureselskab med Cerestar.KMC havde fra midten af 1990‘erne investeringer i udenlandsk stivelsesproduktion i Asien. Erfaringerne herfra var blandede, men de understregede værdien af de danske værdikæder. Den vertikale integration og andelsejerskabet var dermed en væsentlig konkurrenceparameter.KMC‘s strategiplan er i vid udstrækning lykkedes: Målet for 2020 er således allerede nået, når det gælder vækst, og der har været en markant udvikling af nye produkter, nye anvendelsesområder, kunderettede produkter m.m. Et strategiskifte i retning af vækst, effektivisering og højværdi er for så vidt ikke usædvanligt. Samme mål kan genfindes i mange andre danske agro- og fødevarevirksomheder. Det bemærkelsesværdige er, at strategiplanen er indarbejdet i organisationen, at den er understøttet af betydelige investeringer, ressourcetilførsler og god opbakning i ejerkredsen, og at den trods det relativt høje ambitionsniveau ser ud til at lykkes, på nogle områder endda før tiden.

AB - KMC a.m.b.a. (Kartoffelmelcentralen a.m.b.a.) er den største danske virksomhed inden for stivelsesproduktion – og blandt de allerstørste i Europa. KMC blev udsat for et betydeligt pres, da man i EU vedtog at fjerne støtten til stivelsesproduktionen fra 2012. For KMC alene betød det et årligt tab på 88 mio. kr. Derfor udarbejdede og fulgte KMC herefter en tosidet strategi baseret på bådeeffektivitet og højværdiproduktion. KMC‘s strategi kan forklares ud fra tre modeller, nemlig Porters generiske strategier, Boston-matricen og Blue Ocean strategien.Markedet for stivelse og stivelsesprodukter følger til dels kornmarkedet, og der var store prisstigninger på stivelse især i årene 2011-13. Dette havde en positiv effekt på overgangen til et marked uden støtte. Indtjeningen i KMC har fulgt markedspriserne, omend de senere års fald i markedspriserne ikke har haft samme negative indflydelse på KMC‘s resultater.KMC udarbejdede i 2010 en strategiplan, kaldet 88/15. Navnet hentyder til, at selskabet skulle finde aktiviteter, der genererede 88 mio. kr. i ekstra indtjening senest 2015. Overordnet set var planen to-strenget: 1) Omkostningsfokus, herunder effektivisering og omkostningsbesparelser. 2) Differentiering, herunder en ingrediens-/forædlingsstrategi med fokus på udvikling, innovation og højværdiproduktion. Strategiplanen blev indarbejdet i organisationen, og den blev understøttet af betydelige investeringer, ressourcetilførsler og god opbakning i ejerkredsen.KMC er ejet af tre kartoffelstivelsesfabrikker, og forædling, udviklingsaktiviteter og salg foregår i KMC. På den måde er det muligt at skabe kritisk masse og at optimere både innovation og salg. Den anden danske kartoffelstivelsesfabrik, AKV Langholt, valgte en anden strategi end KMC med hensyn til forarbejdning og afsætning, idet man videreførte et strategisk samarbejde og et jointventureselskab med Cerestar.KMC havde fra midten af 1990‘erne investeringer i udenlandsk stivelsesproduktion i Asien. Erfaringerne herfra var blandede, men de understregede værdien af de danske værdikæder. Den vertikale integration og andelsejerskabet var dermed en væsentlig konkurrenceparameter.KMC‘s strategiplan er i vid udstrækning lykkedes: Målet for 2020 er således allerede nået, når det gælder vækst, og der har været en markant udvikling af nye produkter, nye anvendelsesområder, kunderettede produkter m.m. Et strategiskifte i retning af vækst, effektivisering og højværdi er for så vidt ikke usædvanligt. Samme mål kan genfindes i mange andre danske agro- og fødevarevirksomheder. Det bemærkelsesværdige er, at strategiplanen er indarbejdet i organisationen, at den er understøttet af betydelige investeringer, ressourcetilførsler og god opbakning i ejerkredsen, og at den trods det relativt høje ambitionsniveau ser ud til at lykkes, på nogle områder endda før tiden.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 204

SP - 9

EP - 38

JO - Tidsskrift for Landoekonomi

JF - Tidsskrift for Landoekonomi

SN - 0040-7119

IS - 1

ER -

ID: 199123204