Hvor stort et marked vil der være for dansk velfærdssvinekød?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterResearch

Standard

Hvor stort et marked vil der være for dansk velfærdssvinekød? / Christensen, Tove; Olsen, Jakob Vesterlund; Lund, Thomas Bøker; Denver, Sigrid; Nordström, Leif Jonas; Sandøe, Peter; Esbjerg, Lars.

Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. ed. / Tove Christensen; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. p. 87-95.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterResearch

Harvard

Christensen, T, Olsen, JV, Lund, TB, Denver, S, Nordström, LJ, Sandøe, P & Esbjerg, L 2020, Hvor stort et marked vil der være for dansk velfærdssvinekød? in T Christensen & P Sandøe (eds), Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, pp. 87-95. <https://static-curis.ku.dk/portal/files/244569033/Styrkelse_af_grisenes_velfaerd_2020.pdf>

APA

Christensen, T., Olsen, J. V., Lund, T. B., Denver, S., Nordström, L. J., Sandøe, P., & Esbjerg, L. (2020). Hvor stort et marked vil der være for dansk velfærdssvinekød? In T. Christensen, & P. Sandøe (Eds.), Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter (pp. 87-95). Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. https://static-curis.ku.dk/portal/files/244569033/Styrkelse_af_grisenes_velfaerd_2020.pdf

Vancouver

Christensen T, Olsen JV, Lund TB, Denver S, Nordström LJ, Sandøe P et al. Hvor stort et marked vil der være for dansk velfærdssvinekød? In Christensen T, Sandøe P, editors, Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. 2020. p. 87-95

Author

Christensen, Tove ; Olsen, Jakob Vesterlund ; Lund, Thomas Bøker ; Denver, Sigrid ; Nordström, Leif Jonas ; Sandøe, Peter ; Esbjerg, Lars. / Hvor stort et marked vil der være for dansk velfærdssvinekød?. Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. editor / Tove Christensen ; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. pp. 87-95

Bibtex

@inbook{f98173fe36274db28a77c4596a680515,
title = "Hvor stort et marked vil der v{\ae}re for dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d?",
abstract = "I dette kapitel har vi fors{\o}gt at lave en syntese af, hvad der i de foreg{\aa}ende kapitler er sagt om henholdsvis forbrugernes, producenternes og detailhandelens rolle i forhold til at sikre et marked for dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d i Danmark, Sverige og Tyskland. Desuden har vi inddraget nye estimeringer af ekstra omkostninger i slagteri- og detailleddet samt nye forbrugeranalyser. Med hensyn til det sidste har vi via data fra vores sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse fors{\o}gt at karakterisere mulige forbrugergrupper i Sverige, Tyskland og Danmark, som kan have en interesse i at k{\o}be dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d, og vi har fors{\o}gt at estimere, hvor meget de er villige til at betale for k{\o}det. Dern{\ae}st har vi sammenholdtforbrugerkarakteristikken med omkostningerne forbundet med at producere k{\o}det og med detailhandelens pr{\ae}ferencer. Vi fandt, at cirka 6-9 procent danskere, 2-7 procent tyskere og meget f{\aa} svenskere (0-1 procent) gav udtryk for en vilje til at betale over 25 procent ekstra for et fiktivt dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}dsprodukt sammenlignet med standard EU-svinek{\o}d. Det segment i Sverige, der har st{\o}rst interesse i at k{\o}be dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d, er ikke s{\ae}rligt interesseret i dyrevelf{\ae}rd, g{\aa}r op i, at svinek{\o}det er billigt, og k{\o}beri dag konventionelt svinek{\o}d. De tyske forbrugere, der kan forventes at v{\ae}re interesserede i at k{\o}be dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d, skal findes blandt de forbrugere, der kan betegnes som dyrebeskyttelsesorienterede. Vi har estimeret meromkostningerne til fremstilling af en fiktiv velf{\ae}rdgris i st{\o}rrelsesorden 12 kr. per kg svarende til en merpris p{\aa} 20-26 procent for et kg velf{\ae}rdsgris. Dettesvarer nogenlunde til de prispr{\ae}mier, vi observerer i butikkerne i Danmark. Hvis vores beregninger holder vand, kan detailhandelen alts{\aa} ikke forvente de storemerindt{\ae}gter ved at s{\ae}lge velf{\ae}rdssvinek{\o}d. Der synes dog blandt detailk{\ae}derne i Danmark at v{\ae}re en generel tro p{\aa}, at velf{\ae}rdssvinek{\o}d som produktkategori vil vokse fremover. Det er n{\o}dvendigt med produktudvikling og et langsigtet og forpligtende samarbejde mellem alle akt{\o}rer i v{\ae}rdik{\ae}den, s{\aa}fremt ambitionen om markant at {\o}ge produktionen og afs{\ae}tningen af velf{\ae}rdssvinek{\o}d skal realiseres.",
author = "Tove Christensen and Olsen, {Jakob Vesterlund} and Lund, {Thomas B{\o}ker} and Sigrid Denver and Nordstr{\"o}m, {Leif Jonas} and Peter Sand{\o}e and Lars Esbjerg",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93768-18-5",
pages = "87--95",
editor = "Tove Christensen and Peter Sand{\o}e",
booktitle = "Styrkelse af grisenes velf{\ae}rd gennem markedsdrevne initiativer",
publisher = "Institut for F{\o}devare- og Ressource{\o}konomi, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Hvor stort et marked vil der være for dansk velfærdssvinekød?

AU - Christensen, Tove

AU - Olsen, Jakob Vesterlund

AU - Lund, Thomas Bøker

AU - Denver, Sigrid

AU - Nordström, Leif Jonas

AU - Sandøe, Peter

AU - Esbjerg, Lars

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - I dette kapitel har vi forsøgt at lave en syntese af, hvad der i de foregående kapitler er sagt om henholdsvis forbrugernes, producenternes og detailhandelens rolle i forhold til at sikre et marked for dansk velfærdssvinekød i Danmark, Sverige og Tyskland. Desuden har vi inddraget nye estimeringer af ekstra omkostninger i slagteri- og detailleddet samt nye forbrugeranalyser. Med hensyn til det sidste har vi via data fra vores spørgeskemaundersøgelse forsøgt at karakterisere mulige forbrugergrupper i Sverige, Tyskland og Danmark, som kan have en interesse i at købe dansk velfærdssvinekød, og vi har forsøgt at estimere, hvor meget de er villige til at betale for kødet. Dernæst har vi sammenholdtforbrugerkarakteristikken med omkostningerne forbundet med at producere kødet og med detailhandelens præferencer. Vi fandt, at cirka 6-9 procent danskere, 2-7 procent tyskere og meget få svenskere (0-1 procent) gav udtryk for en vilje til at betale over 25 procent ekstra for et fiktivt dansk velfærdssvinekødsprodukt sammenlignet med standard EU-svinekød. Det segment i Sverige, der har størst interesse i at købe dansk velfærdssvinekød, er ikke særligt interesseret i dyrevelfærd, går op i, at svinekødet er billigt, og køberi dag konventionelt svinekød. De tyske forbrugere, der kan forventes at være interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, skal findes blandt de forbrugere, der kan betegnes som dyrebeskyttelsesorienterede. Vi har estimeret meromkostningerne til fremstilling af en fiktiv velfærdgris i størrelsesorden 12 kr. per kg svarende til en merpris på 20-26 procent for et kg velfærdsgris. Dettesvarer nogenlunde til de prispræmier, vi observerer i butikkerne i Danmark. Hvis vores beregninger holder vand, kan detailhandelen altså ikke forvente de storemerindtægter ved at sælge velfærdssvinekød. Der synes dog blandt detailkæderne i Danmark at være en generel tro på, at velfærdssvinekød som produktkategori vil vokse fremover. Det er nødvendigt med produktudvikling og et langsigtet og forpligtende samarbejde mellem alle aktører i værdikæden, såfremt ambitionen om markant at øge produktionen og afsætningen af velfærdssvinekød skal realiseres.

AB - I dette kapitel har vi forsøgt at lave en syntese af, hvad der i de foregående kapitler er sagt om henholdsvis forbrugernes, producenternes og detailhandelens rolle i forhold til at sikre et marked for dansk velfærdssvinekød i Danmark, Sverige og Tyskland. Desuden har vi inddraget nye estimeringer af ekstra omkostninger i slagteri- og detailleddet samt nye forbrugeranalyser. Med hensyn til det sidste har vi via data fra vores spørgeskemaundersøgelse forsøgt at karakterisere mulige forbrugergrupper i Sverige, Tyskland og Danmark, som kan have en interesse i at købe dansk velfærdssvinekød, og vi har forsøgt at estimere, hvor meget de er villige til at betale for kødet. Dernæst har vi sammenholdtforbrugerkarakteristikken med omkostningerne forbundet med at producere kødet og med detailhandelens præferencer. Vi fandt, at cirka 6-9 procent danskere, 2-7 procent tyskere og meget få svenskere (0-1 procent) gav udtryk for en vilje til at betale over 25 procent ekstra for et fiktivt dansk velfærdssvinekødsprodukt sammenlignet med standard EU-svinekød. Det segment i Sverige, der har størst interesse i at købe dansk velfærdssvinekød, er ikke særligt interesseret i dyrevelfærd, går op i, at svinekødet er billigt, og køberi dag konventionelt svinekød. De tyske forbrugere, der kan forventes at være interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, skal findes blandt de forbrugere, der kan betegnes som dyrebeskyttelsesorienterede. Vi har estimeret meromkostningerne til fremstilling af en fiktiv velfærdgris i størrelsesorden 12 kr. per kg svarende til en merpris på 20-26 procent for et kg velfærdsgris. Dettesvarer nogenlunde til de prispræmier, vi observerer i butikkerne i Danmark. Hvis vores beregninger holder vand, kan detailhandelen altså ikke forvente de storemerindtægter ved at sælge velfærdssvinekød. Der synes dog blandt detailkæderne i Danmark at være en generel tro på, at velfærdssvinekød som produktkategori vil vokse fremover. Det er nødvendigt med produktudvikling og et langsigtet og forpligtende samarbejde mellem alle aktører i værdikæden, såfremt ambitionen om markant at øge produktionen og afsætningen af velfærdssvinekød skal realiseres.

M3 - Bidrag til rapport

SN - 978-87-93768-18-5

SP - 87

EP - 95

BT - Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer

A2 - Christensen, Tove

A2 - Sandøe, Peter

PB - Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet

ER -

ID: 244570017