Det er lidt dyrere at være en økologisk forbruger - men ikke kun på grund af merpriserne
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Standard
Det er lidt dyrere at være en økologisk forbruger - men ikke kun på grund af merpriserne. / Denver, Sigrid; Nordström, Leif Jonas; Christensen, Tove.
In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 203, No. 1, 2017, p. 47-54.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Det er lidt dyrere at være en økologisk forbruger - men ikke kun på grund af merpriserne
AU - Denver, Sigrid
AU - Nordström, Leif Jonas
AU - Christensen, Tove
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Rigtig mange forbrugere er positivt stemte over for økologi, men vælger alligevel ofte de økologiske produkter fra. Det hyppigst anvendte argument er, at de økologiske varer er dyrere end de konventionelle. På trods heraf – eller måske på grund af det umiddelbart åbenlyse svar - er det kun sparsomt undersøgt, hvad økologisk forbrug faktisk betyder for fødevareudgifterne for private husstande.Baseret på købsdata for ca. 2.500 husstande fandt vi, at fødevareudgifterne steg gradvist med det økologiske forbrug. Det forbrugersegment, der gennemsnitligt købte økologi for en tredjedel af deres fødevarebudget, havde i størrelsesorden 8-14 pct. højere fødevareudgifter alene som følge af øget økologiforbrug. Systematiske forskelle på forbrugersegmenterne som butiksvalg,husstandsstørrelse og bopælskommune havde også betydning for fødevareudgifterne.
AB - Rigtig mange forbrugere er positivt stemte over for økologi, men vælger alligevel ofte de økologiske produkter fra. Det hyppigst anvendte argument er, at de økologiske varer er dyrere end de konventionelle. På trods heraf – eller måske på grund af det umiddelbart åbenlyse svar - er det kun sparsomt undersøgt, hvad økologisk forbrug faktisk betyder for fødevareudgifterne for private husstande.Baseret på købsdata for ca. 2.500 husstande fandt vi, at fødevareudgifterne steg gradvist med det økologiske forbrug. Det forbrugersegment, der gennemsnitligt købte økologi for en tredjedel af deres fødevarebudget, havde i størrelsesorden 8-14 pct. højere fødevareudgifter alene som følge af øget økologiforbrug. Systematiske forskelle på forbrugersegmenterne som butiksvalg,husstandsstørrelse og bopælskommune havde også betydning for fødevareudgifterne.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 203
SP - 47
EP - 54
JO - Tidsskrift for Landoekonomi
JF - Tidsskrift for Landoekonomi
SN - 0040-7119
IS - 1
ER -
ID: 179128541