Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterResearch

Standard

Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland : en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød. / Denver, Sigrid; Nordström, Leif Jonas; Lund, Thomas Bøker; Sandøe, Peter; Christensen, Tove.

Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. ed. / Tove Christensen; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. p. 33-46.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterResearch

Harvard

Denver, S, Nordström, LJ, Lund, TB, Sandøe, P & Christensen, T 2020, Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød. in T Christensen & P Sandøe (eds), Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, pp. 33-46. <https://static-curis.ku.dk/portal/files/244569033/Styrkelse_af_grisenes_velfaerd_2020.pdf>

APA

Denver, S., Nordström, L. J., Lund, T. B., Sandøe, P., & Christensen, T. (2020). Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød. In T. Christensen, & P. Sandøe (Eds.), Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter (pp. 33-46). Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. https://static-curis.ku.dk/portal/files/244569033/Styrkelse_af_grisenes_velfaerd_2020.pdf

Vancouver

Denver S, Nordström LJ, Lund TB, Sandøe P, Christensen T. Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød. In Christensen T, Sandøe P, editors, Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. 2020. p. 33-46

Author

Denver, Sigrid ; Nordström, Leif Jonas ; Lund, Thomas Bøker ; Sandøe, Peter ; Christensen, Tove. / Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland : en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød. Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. editor / Tove Christensen ; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. pp. 33-46

Bibtex

@inbook{f41a9e41fc2c4ae2acd18a1594dacd54,
title = "Forbrugereftersp{\o}rgsel efter dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret p{\aa} indk{\o}bsparametre og forbrug af svinek{\o}d",
abstract = "P{\aa} baggrund af en tv{\ae}rnational sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse fors{\o}ger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at k{\o}be dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d, samt unders{\o}ger betalingsviljen for det danske velf{\ae}rdssvinek{\o}d. Segmenteringen i dette kapitel er baseret p{\aa} en r{\ae}kke indk{\o}bsparametre samt forbrug af svinek{\o}d. I Danmark er det segment, der er interesseret i at k{\o}be dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d, optaget af dyrevelf{\ae}rd ogbetaler gerne lidt mere eller meget mere for velf{\ae}rdssvinek{\o}d. I Sverige har de respondenter, der kunne v{\ae}re interesserede i dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d, derimod fokus p{\aa} lave priser og bekvemmelighed og er ikke s{\ae}rlig interesserede i dyrevelf{\ae}rd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt k{\o}ber velf{\ae}rdssvinek{\o}d fra indend{\o}rs produktionssystemer men samtidigt g{\aa}r op i bekvemmelighed. Resultaterne tyderdermed p{\aa}, at dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d skal markedsf{\o}res forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (m{\aa}lt som betalingsvilje og positiv indstilling til at k{\o}be dansk velf{\ae}rdsk{\o}d) h{\o}jest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinek{\o}d.",
author = "Sigrid Denver and Nordstr{\"o}m, {Leif Jonas} and Lund, {Thomas B{\o}ker} and Peter Sand{\o}e and Tove Christensen",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93768-18-5",
pages = "33--46",
editor = "Tove Christensen and Peter Sand{\o}e",
booktitle = "Styrkelse af grisenes velf{\ae}rd gennem markedsdrevne initiativer",
publisher = "Institut for F{\o}devare- og Ressource{\o}konomi, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Forbrugerefterspørgsel efter dansk velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland

T2 - en segmentanalyse baseret på indkøbsparametre og forbrug af svinekød

AU - Denver, Sigrid

AU - Nordström, Leif Jonas

AU - Lund, Thomas Bøker

AU - Sandøe, Peter

AU - Christensen, Tove

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - På baggrund af en tværnational spørgeskemaundersøgelse forsøger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, samt undersøger betalingsviljen for det danske velfærdssvinekød. Segmenteringen i dette kapitel er baseret på en række indkøbsparametre samt forbrug af svinekød. I Danmark er det segment, der er interesseret i at købe dansk velfærdssvinekød, optaget af dyrevelfærd ogbetaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyderdermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.

AB - På baggrund af en tværnational spørgeskemaundersøgelse forsøger vi at identificere segmenter af respondenter i Danmark, Sverige og Tyskland, der er interesserede i at købe dansk velfærdssvinekød, samt undersøger betalingsviljen for det danske velfærdssvinekød. Segmenteringen i dette kapitel er baseret på en række indkøbsparametre samt forbrug af svinekød. I Danmark er det segment, der er interesseret i at købe dansk velfærdssvinekød, optaget af dyrevelfærd ogbetaler gerne lidt mere eller meget mere for velfærdssvinekød. I Sverige har de respondenter, der kunne være interesserede i dansk velfærdssvinekød, derimod fokus på lave priser og bekvemmelighed og er ikke særlig interesserede i dyrevelfærd. Det interesserede tyske segment ligger mellem det danske segment og det svenske i og med at de normalt køber velfærdssvinekød fra indendørs produktionssystemer men samtidigt går op i bekvemmelighed. Resultaterne tyderdermed på, at dansk velfærdssvinekød skal markedsføres forskelligt i de tre lande. Generelt er markedspotentialet (målt som betalingsvilje og positiv indstilling til at købe dansk velfærdskød) højest i Danmark og i Tyskland, mens der i Sverige er meget stor loyalitet over for nationalt svinekød.

M3 - Bidrag til rapport

SN - 978-87-93768-18-5

SP - 33

EP - 46

BT - Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer

A2 - Christensen, Tove

A2 - Sandøe, Peter

PB - Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet

ER -

ID: 244569499