Biprodukter fra dansk og norsk kødindustri: værdiløft står centralt i struktur- og markedsudviklingen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Artiklen analyserer, hvorledes valorisering af animalske biprodukter har fået større opmærksomhed i de senere år. Sektoren har i Danmark været gennem en kraftig konsolidering og internationalisering, og den internationale konkurrence har medført et forstærket behov for værdimæssig opgradering af rest-råmaterialer og biprodukter, stigende F&Uindsats til at identificere nye anvendelsesområder samt søgen efter et nyt og større råvaregrundlag. Kampen om restråstof er taget til. Også i Norge er biproduktværdi en væsentlig konkurrencefaktor i den fremtidige udvikling. I begge lande står værdiløft af restråstof og biprodukter således centralt i virksomhedernes strategier.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Landoekonomi
Vol/bind201
Udgave nummer2
Sider (fra-til)129-139
Antal sider11
ISSN0040-7119
StatusUdgivet - 2015

ID: 144458935