Den sidste led i pelsværdikæden: pelsdetailhandlen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Standard
Den sidste led i pelsværdikæden : pelsdetailhandlen. / Hansen, Henning Otte.
I: Tidsskrift for Landoekonomi, Bind 207, Nr. 2, 2021, s. 179-185.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Den sidste led i pelsværdikæden
T2 - pelsdetailhandlen
AU - Hansen, Henning Otte
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Værdikæden for pelsprodukter slutter ved detailhandlen og forbrugeren. Detailleddets udvikling, attraktivitet og integration kan være vigtig for hele værdikæden. Værdien af den samlede pelsdetailhandel kan være et vigtigt nøgletal, idet det giver information om markedets størrelse og om udbuds- og efterspørgselsforholdene.Det er vanskeligt at beregne pelsdetailhandlens størrelse, fordi informationerne og statistikkerne ikke indsamles. Man kan i stedet bruge en ”mark-up-model”, hvor udgangspunktet er, at alle rå pelsskind følger værdikæden og bliver til et detailprodukt. I værdikæden frem til detailledet tilføres der værdi i form af arbejdskraft, forarbejdning, design, transport, innovation m.m., svarende til en faktor (mark-up) på i gennemsnit 7-12. Dermed kan detailværdien beregnes. Den samlede pelsdetailhandel skønnes i 2020 at udgøre ca. 23 mia. US$, svarende til ca. 150 mia. DKK. Kina er langt det største marked.
AB - Værdikæden for pelsprodukter slutter ved detailhandlen og forbrugeren. Detailleddets udvikling, attraktivitet og integration kan være vigtig for hele værdikæden. Værdien af den samlede pelsdetailhandel kan være et vigtigt nøgletal, idet det giver information om markedets størrelse og om udbuds- og efterspørgselsforholdene.Det er vanskeligt at beregne pelsdetailhandlens størrelse, fordi informationerne og statistikkerne ikke indsamles. Man kan i stedet bruge en ”mark-up-model”, hvor udgangspunktet er, at alle rå pelsskind følger værdikæden og bliver til et detailprodukt. I værdikæden frem til detailledet tilføres der værdi i form af arbejdskraft, forarbejdning, design, transport, innovation m.m., svarende til en faktor (mark-up) på i gennemsnit 7-12. Dermed kan detailværdien beregnes. Den samlede pelsdetailhandel skønnes i 2020 at udgøre ca. 23 mia. US$, svarende til ca. 150 mia. DKK. Kina er langt det største marked.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 207
SP - 179
EP - 185
JO - Tidsskrift for Landoekonomi
JF - Tidsskrift for Landoekonomi
SN - 0040-7119
IS - 2
ER -
ID: 275434795