Den sidste led i pelsværdikæden: pelsdetailhandlen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Documents

Værdikæden for pelsprodukter slutter ved detailhandlen og forbrugeren. Detailleddets udvikling, attraktivitet og integration kan være vigtig for hele værdikæden. Værdien af den samlede pelsdetailhandel kan være et vigtigt nøgletal, idet det giver information om markedets størrelse og om udbuds- og efterspørgselsforholdene.
Det er vanskeligt at beregne pelsdetailhandlens størrelse, fordi informationerne og statistikkerne ikke indsamles. Man kan i stedet bruge en ”mark-up-model”, hvor udgangspunktet er, at alle rå pelsskind følger værdikæden og bliver til et detailprodukt. I værdikæden frem til detailledet tilføres der værdi i form af arbejdskraft, forarbejdning, design, transport, innovation m.m., svarende til en faktor (mark-up) på i gennemsnit 7-12. Dermed kan detailværdien beregnes. Den samlede pelsdetailhandel skønnes i 2020 at udgøre ca. 23 mia. US$, svarende til ca. 150 mia. DKK. Kina er langt det største marked.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Landoekonomi
Volume207
Issue number2
Pages (from-to)179-185
Number of pages7
ISSN0040-7119
Publication statusPublished - 2021

ID: 275434795