Forbrugerkronen og økologiske varer: hvem får mer-prisen?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Standard
Forbrugerkronen og økologiske varer : hvem får mer-prisen? / Hansen, Henning Otte.
In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 202, No. 2, 2016, p. 135-144.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Forbrugerkronen og økologiske varer
T2 - hvem får mer-prisen?
AU - Hansen, Henning Otte
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Undersøgelser af landmands- og forbrugerpriser viser, at landmandens andel af forbrugerkronen i de fleste tilfælde er størst på de økologiske varer. Dette er forventeligt, da den egentlige værdiforøgelseved produktion af økologiske varer sker i landmandsleddet. Det ses også, at priserne på økologiske fødevarer i detailleddet i flere tilfælde er betydeligt højere, end hvad dyrere råvarer i landmandsleddet samt moms kan forklare. Det tyder således på, at styk-avancen i værdikædeleddene efter landmændene er større på økologiske varer end på konventionelle varer.
AB - Undersøgelser af landmands- og forbrugerpriser viser, at landmandens andel af forbrugerkronen i de fleste tilfælde er størst på de økologiske varer. Dette er forventeligt, da den egentlige værdiforøgelseved produktion af økologiske varer sker i landmandsleddet. Det ses også, at priserne på økologiske fødevarer i detailleddet i flere tilfælde er betydeligt højere, end hvad dyrere råvarer i landmandsleddet samt moms kan forklare. Det tyder således på, at styk-avancen i værdikædeleddene efter landmændene er større på økologiske varer end på konventionelle varer.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 202
SP - 135
EP - 144
JO - Tidsskrift for Landoekonomi
JF - Tidsskrift for Landoekonomi
SN - 0040-7119
IS - 2
ER -
ID: 164591749