K-Salat – Fra vækst til kendt mærkevare og del af international koncern

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Standard

K-Salat – Fra vækst til kendt mærkevare og del af international koncern. / Hansen, Henning Otte.

In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 203, No. 2, 2017, p. 147-182.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Harvard

Hansen, HO 2017, 'K-Salat – Fra vækst til kendt mærkevare og del af international koncern', Tidsskrift for Landoekonomi, vol. 203, no. 2, pp. 147-182.

APA

Hansen, H. O. (2017). K-Salat – Fra vækst til kendt mærkevare og del af international koncern. Tidsskrift for Landoekonomi, 203(2), 147-182.

Vancouver

Hansen HO. K-Salat – Fra vækst til kendt mærkevare og del af international koncern. Tidsskrift for Landoekonomi. 2017;203(2):147-182.

Author

Hansen, Henning Otte. / K-Salat – Fra vækst til kendt mærkevare og del af international koncern. In: Tidsskrift for Landoekonomi. 2017 ; Vol. 203, No. 2. pp. 147-182.

Bibtex

@article{f62aceaa5d88496195ce5fbb31783a65,
title = "K-Salat – Fra v{\ae}kst til kendt m{\ae}rkevare og del af international koncern",
abstract = "K-Salat er her et eksempel p{\aa} en virksomhed, som er p{\aa}virket og formet af en r{\ae}kke forhold, herunder m{\ae}rkevarestrategi, iv{\ae}rks{\ae}tteri, konsolidering og globalisering. Disse p{\aa}virkninger og hele udviklingen i K-Salat-virksomheden kan underst{\o}ttes og til dels forklares ud fra et teoretisk grundlag. K-Salat blev overtaget af Niels J{\o}rgen Frank i 1974 og voksede kraftigt i de efterf{\o}lgende {\aa}r. Virksomheden udviklede en st{\ae}rk m{\ae}rkevare, samtidig med at den producerede private labels i samarbejde med detailk{\ae}der.Der kan identificeres en r{\ae}kke tiltag og ledelsesmetoder, der dannede grundlag for KSalats udvikling i denne periode. Selskabet blev efterf{\o}lgende solgt i en international konsolideringsb{\o}lge. De to tilbagev{\ae}rende v{\ae}sentlige danske m{\ae}rkevarer i kategorien er i dag ejet af norske f{\o}devarevirksomheder. K-Salat er s{\aa}ledes i dag en del af en koncern, hvorm{\ae}rkevarer og m{\ae}rkevarestrategier er b{\ae}rende elementer, hvilket indeb{\ae}rer en r{\ae}kke potentielle fordele, men ogs{\aa} mulige ulemper. Den generelle udvikling i retning af flere private labels, men fastholdelse af de st{\ae}rkeste m{\ae}rkevarer, kan genfindes p{\aa} de markeder, hvor K-Salat opererer. Ud fra konkrete store checks i Danmark kan det ses, at der er en betydelig merpris for K-Salats h{\o}nsesalat. Merprisen er p{\aa} 40-90 pct. i forhold til hhv. de normale private labels og h{\aa}rd discount. Ud fra det teoretiske grundlag, K-Salat-casen, beskrivelsen af branchens udvikling og de gennemf{\o}rte store checks kan der udledes en r{\ae}kke konklusioner, erfaringer og en l{\ae}ring.",
author = "Hansen, {Henning Otte}",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "203",
pages = "147--182",
journal = "Tidsskrift for Landoekonomi",
issn = "0040-7119",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - K-Salat – Fra vækst til kendt mærkevare og del af international koncern

AU - Hansen, Henning Otte

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - K-Salat er her et eksempel på en virksomhed, som er påvirket og formet af en række forhold, herunder mærkevarestrategi, iværksætteri, konsolidering og globalisering. Disse påvirkninger og hele udviklingen i K-Salat-virksomheden kan understøttes og til dels forklares ud fra et teoretisk grundlag. K-Salat blev overtaget af Niels Jørgen Frank i 1974 og voksede kraftigt i de efterfølgende år. Virksomheden udviklede en stærk mærkevare, samtidig med at den producerede private labels i samarbejde med detailkæder.Der kan identificeres en række tiltag og ledelsesmetoder, der dannede grundlag for KSalats udvikling i denne periode. Selskabet blev efterfølgende solgt i en international konsolideringsbølge. De to tilbageværende væsentlige danske mærkevarer i kategorien er i dag ejet af norske fødevarevirksomheder. K-Salat er således i dag en del af en koncern, hvormærkevarer og mærkevarestrategier er bærende elementer, hvilket indebærer en række potentielle fordele, men også mulige ulemper. Den generelle udvikling i retning af flere private labels, men fastholdelse af de stærkeste mærkevarer, kan genfindes på de markeder, hvor K-Salat opererer. Ud fra konkrete store checks i Danmark kan det ses, at der er en betydelig merpris for K-Salats hønsesalat. Merprisen er på 40-90 pct. i forhold til hhv. de normale private labels og hård discount. Ud fra det teoretiske grundlag, K-Salat-casen, beskrivelsen af branchens udvikling og de gennemførte store checks kan der udledes en række konklusioner, erfaringer og en læring.

AB - K-Salat er her et eksempel på en virksomhed, som er påvirket og formet af en række forhold, herunder mærkevarestrategi, iværksætteri, konsolidering og globalisering. Disse påvirkninger og hele udviklingen i K-Salat-virksomheden kan understøttes og til dels forklares ud fra et teoretisk grundlag. K-Salat blev overtaget af Niels Jørgen Frank i 1974 og voksede kraftigt i de efterfølgende år. Virksomheden udviklede en stærk mærkevare, samtidig med at den producerede private labels i samarbejde med detailkæder.Der kan identificeres en række tiltag og ledelsesmetoder, der dannede grundlag for KSalats udvikling i denne periode. Selskabet blev efterfølgende solgt i en international konsolideringsbølge. De to tilbageværende væsentlige danske mærkevarer i kategorien er i dag ejet af norske fødevarevirksomheder. K-Salat er således i dag en del af en koncern, hvormærkevarer og mærkevarestrategier er bærende elementer, hvilket indebærer en række potentielle fordele, men også mulige ulemper. Den generelle udvikling i retning af flere private labels, men fastholdelse af de stærkeste mærkevarer, kan genfindes på de markeder, hvor K-Salat opererer. Ud fra konkrete store checks i Danmark kan det ses, at der er en betydelig merpris for K-Salats hønsesalat. Merprisen er på 40-90 pct. i forhold til hhv. de normale private labels og hård discount. Ud fra det teoretiske grundlag, K-Salat-casen, beskrivelsen af branchens udvikling og de gennemførte store checks kan der udledes en række konklusioner, erfaringer og en læring.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 203

SP - 147

EP - 182

JO - Tidsskrift for Landoekonomi

JF - Tidsskrift for Landoekonomi

SN - 0040-7119

IS - 2

ER -

ID: 181023981