Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Standard

Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien. / Hansen, Henning Otte.

In: Tidsskrift for Landoekonomi, Vol. 199, No. 2, 2013, p. 63-71.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Harvard

Hansen, HO 2013, 'Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien', Tidsskrift for Landoekonomi, vol. 199, no. 2, pp. 63-71.

APA

Hansen, H. O. (2013). Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien. Tidsskrift for Landoekonomi, 199(2), 63-71.

Vancouver

Hansen HO. Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien. Tidsskrift for Landoekonomi. 2013;199(2):63-71.

Author

Hansen, Henning Otte. / Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien. In: Tidsskrift for Landoekonomi. 2013 ; Vol. 199, No. 2. pp. 63-71.

Bibtex

@article{21de85651ab746fd89645b767b349cdf,
title = "Detailhandlen styrkes - i forhold til f{\o}devareindustrien",
abstract = "F{\o}devarevirksomheder og detailhandlen er to store akt{\o}rer i v{\ae}rdik{\ae}den - i jord-til-bord-k{\ae}den. De er p{\aa} {\'e}n gang samhandelspartnere, konkurrenter og uundv{\ae}rlige for hinanden. Det er vigtigt for konkurrencen og for et velfungerende marked, at detailhandlen og f{\o}devarevirksomhederne er lige st{\ae}rke - og at den ene ikke kan dominere over den anden. I de seneste {\aa}rtier er udviklingen g{\aa}et i retning af, at detailhandlen er blevet st{\o}rre, mere global og koncentreret, og de har derved f{\aa}et en st{\o}rre markedsmagt. Dette er i et vist omfang sket p{\aa} bekostning af f{\o}devarevirksomhederne, som ikke er fulgt med i samme tempo. Der findes forskellige m{\aa}der, hvorp{\aa} f{\o}devareindustrien kan tilpasse sig eller udnytte detailhandlens udvikling. Hvad der er optimalt i de enkelte tilf{\ae}lde, vil v{\ae}re afh{\ae}ngig af en r{\ae}kke forhold i virksomhederne og p{\aa} markedet.",
author = "Hansen, {Henning Otte}",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "199",
pages = "63--71",
journal = "Tidsskrift for Landoekonomi",
issn = "0040-7119",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien

AU - Hansen, Henning Otte

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Fødevarevirksomheder og detailhandlen er to store aktører i værdikæden - i jord-til-bord-kæden. De er på én gang samhandelspartnere, konkurrenter og uundværlige for hinanden. Det er vigtigt for konkurrencen og for et velfungerende marked, at detailhandlen og fødevarevirksomhederne er lige stærke - og at den ene ikke kan dominere over den anden. I de seneste årtier er udviklingen gået i retning af, at detailhandlen er blevet større, mere global og koncentreret, og de har derved fået en større markedsmagt. Dette er i et vist omfang sket på bekostning af fødevarevirksomhederne, som ikke er fulgt med i samme tempo. Der findes forskellige måder, hvorpå fødevareindustrien kan tilpasse sig eller udnytte detailhandlens udvikling. Hvad der er optimalt i de enkelte tilfælde, vil være afhængig af en række forhold i virksomhederne og på markedet.

AB - Fødevarevirksomheder og detailhandlen er to store aktører i værdikæden - i jord-til-bord-kæden. De er på én gang samhandelspartnere, konkurrenter og uundværlige for hinanden. Det er vigtigt for konkurrencen og for et velfungerende marked, at detailhandlen og fødevarevirksomhederne er lige stærke - og at den ene ikke kan dominere over den anden. I de seneste årtier er udviklingen gået i retning af, at detailhandlen er blevet større, mere global og koncentreret, og de har derved fået en større markedsmagt. Dette er i et vist omfang sket på bekostning af fødevarevirksomhederne, som ikke er fulgt med i samme tempo. Der findes forskellige måder, hvorpå fødevareindustrien kan tilpasse sig eller udnytte detailhandlens udvikling. Hvad der er optimalt i de enkelte tilfælde, vil være afhængig af en række forhold i virksomhederne og på markedet.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 199

SP - 63

EP - 71

JO - Tidsskrift for Landoekonomi

JF - Tidsskrift for Landoekonomi

SN - 0040-7119

IS - 2

ER -

ID: 100883046