Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Fødevarevirksomheder og detailhandlen er to store aktører i værdikæden - i jord-til-bord-kæden. De er på én gang samhandelspartnere, konkurrenter og uundværlige for hinanden. Det er vigtigt for konkurrencen og for et velfungerende marked, at detailhandlen og fødevarevirksomhederne er lige stærke - og at den ene ikke kan dominere over den anden. I de seneste årtier er udviklingen gået i retning af, at detailhandlen er blevet større, mere global og koncentreret, og de har derved fået en større markedsmagt. Dette er i et vist omfang sket på bekostning af fødevarevirksomhederne, som ikke er fulgt med i samme tempo. Der findes forskellige måder, hvorpå fødevareindustrien kan tilpasse sig eller udnytte detailhandlens udvikling. Hvad der er optimalt i de enkelte tilfælde, vil være afhængig af en række forhold i virksomhederne og på markedet.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Landoekonomi
Volume199
Issue number2
Pages (from-to)63-71
Number of pages9
ISSN0040-7119
Publication statusPublished - 2013

ID: 100883046