Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterResearch

Standard

Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland : en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer. / Lund, Thomas Bøker; Denver, Sigrid; Nordström, Leif Jonas; Christensen, Tove; Sandøe, Peter.

Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. ed. / Tove Christensen; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. p. 49-59.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterResearch

Harvard

Lund, TB, Denver, S, Nordström, LJ, Christensen, T & Sandøe, P 2020, Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer. in T Christensen & P Sandøe (eds), Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, pp. 49-59. <https://static-curis.ku.dk/portal/files/244569033/Styrkelse_af_grisenes_velfaerd_2020.pdf>

APA

Lund, T. B., Denver, S., Nordström, L. J., Christensen, T., & Sandøe, P. (2020). Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer. In T. Christensen, & P. Sandøe (Eds.), Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter (pp. 49-59). Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. https://static-curis.ku.dk/portal/files/244569033/Styrkelse_af_grisenes_velfaerd_2020.pdf

Vancouver

Lund TB, Denver S, Nordström LJ, Christensen T, Sandøe P. Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer. In Christensen T, Sandøe P, editors, Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet. 2020. p. 49-59

Author

Lund, Thomas Bøker ; Denver, Sigrid ; Nordström, Leif Jonas ; Christensen, Tove ; Sandøe, Peter. / Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland : en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer. Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer: Formidling af resultater fra to forskningsprojekter. editor / Tove Christensen ; Peter Sandøe. Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet, 2020. pp. 49-59

Bibtex

@inbook{7bfec4a1c82a4af8be54e08602c1b6ee,
title = "Forbrugereftersp{\o}rgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velf{\ae}rdssvinek{\o}d i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland: en segmentanalyse baseret p{\aa} forbrugernes dyreetiske orienteringer",
abstract = "Kapitlet tager udgangspunkt i, at forbrugernes dyreetiske og nationale orienteringer kan v{\ae}re udslagsgivende for, om de vil k{\o}be velf{\ae}rdssvinek{\o}d fra udlandet generelt og fra Danmark specifikt. Ved hj{\ae}lp af sp{\o}rgeskemadata inddelte vi derfor forbrugere i henholdsvis Sverige, Tyskland og Danmark i grupper ud fra disse to overordnede dimensioner. I alle tre lande identificerer vi seks ensartede forbrugergrupper. Tre forbrugergrupper er i det store og hele ikke villige til at betale for velf{\ae}rdssvinek{\o}d (herunder folk, der slet ikke spiser svinek{\o}d). Der er tre forbrugergrupper, der er engagerede i dyrevelf{\ae}rd. Grupperne er forskellige med hensyn til deres dyreetiske orienteringer og pr{\ae}ference for nationalt produceret k{\o}d. I Danmark og Sverige finder vi, at disse tre forbrugergrupper i h{\o}j grad prioriterer at k{\o}be velf{\ae}rdssvinek{\o}d fra hjemlandet. Blandt tyske forbrugergrupper, der er engageret i dyrevelf{\ae}rd, er derbetydelig h{\o}jere parathed til at k{\o}be velf{\ae}rdssvinek{\o}d fra andre lande, og relativt mange tyske husholdninger rapporterer, at de er villige til at betale mindst 25 procent mere for dansk velf{\ae}rdssvinek{\o}d.",
author = "Lund, {Thomas B{\o}ker} and Sigrid Denver and Nordstr{\"o}m, {Leif Jonas} and Tove Christensen and Peter Sand{\o}e",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93768-18-5",
pages = "49--59",
editor = "Tove Christensen and Peter Sand{\o}e",
booktitle = "Styrkelse af grisenes velf{\ae}rd gennem markedsdrevne initiativer",
publisher = "Institut for F{\o}devare- og Ressource{\o}konomi, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Forbrugerefterspørgsel efter udenlandsk og nationalt produceret velfærdssvinekød i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland

T2 - en segmentanalyse baseret på forbrugernes dyreetiske orienteringer

AU - Lund, Thomas Bøker

AU - Denver, Sigrid

AU - Nordström, Leif Jonas

AU - Christensen, Tove

AU - Sandøe, Peter

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Kapitlet tager udgangspunkt i, at forbrugernes dyreetiske og nationale orienteringer kan være udslagsgivende for, om de vil købe velfærdssvinekød fra udlandet generelt og fra Danmark specifikt. Ved hjælp af spørgeskemadata inddelte vi derfor forbrugere i henholdsvis Sverige, Tyskland og Danmark i grupper ud fra disse to overordnede dimensioner. I alle tre lande identificerer vi seks ensartede forbrugergrupper. Tre forbrugergrupper er i det store og hele ikke villige til at betale for velfærdssvinekød (herunder folk, der slet ikke spiser svinekød). Der er tre forbrugergrupper, der er engagerede i dyrevelfærd. Grupperne er forskellige med hensyn til deres dyreetiske orienteringer og præference for nationalt produceret kød. I Danmark og Sverige finder vi, at disse tre forbrugergrupper i høj grad prioriterer at købe velfærdssvinekød fra hjemlandet. Blandt tyske forbrugergrupper, der er engageret i dyrevelfærd, er derbetydelig højere parathed til at købe velfærdssvinekød fra andre lande, og relativt mange tyske husholdninger rapporterer, at de er villige til at betale mindst 25 procent mere for dansk velfærdssvinekød.

AB - Kapitlet tager udgangspunkt i, at forbrugernes dyreetiske og nationale orienteringer kan være udslagsgivende for, om de vil købe velfærdssvinekød fra udlandet generelt og fra Danmark specifikt. Ved hjælp af spørgeskemadata inddelte vi derfor forbrugere i henholdsvis Sverige, Tyskland og Danmark i grupper ud fra disse to overordnede dimensioner. I alle tre lande identificerer vi seks ensartede forbrugergrupper. Tre forbrugergrupper er i det store og hele ikke villige til at betale for velfærdssvinekød (herunder folk, der slet ikke spiser svinekød). Der er tre forbrugergrupper, der er engagerede i dyrevelfærd. Grupperne er forskellige med hensyn til deres dyreetiske orienteringer og præference for nationalt produceret kød. I Danmark og Sverige finder vi, at disse tre forbrugergrupper i høj grad prioriterer at købe velfærdssvinekød fra hjemlandet. Blandt tyske forbrugergrupper, der er engageret i dyrevelfærd, er derbetydelig højere parathed til at købe velfærdssvinekød fra andre lande, og relativt mange tyske husholdninger rapporterer, at de er villige til at betale mindst 25 procent mere for dansk velfærdssvinekød.

M3 - Bidrag til rapport

SN - 978-87-93768-18-5

SP - 49

EP - 59

BT - Styrkelse af grisenes velfærd gennem markedsdrevne initiativer

A2 - Christensen, Tove

A2 - Sandøe, Peter

PB - Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet

ER -

ID: 244569585